Ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την «περιστολή του λαθρεμπορίου-Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων»

Επί της αρχής του σχεδίου νόμου «υπέρ» ψήφισαν Νέα Δημκορατία και Ελληνική Λύση, με το «παρών» τάχθηκαν ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ, ενώ το καταψήφισαν ΚΚΕ και ΜέΡα 25.

Κατά πλειοψηφία ψηφίσθηκαν και οι υπουργικές τροπολογίες του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ, καθώς και η τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη δυνατότητα καθορισμού πλαφόν σε υγειονομικά αγαθά και υπηρεσίες.

Σταϊκούρας: Ενεργούμε γρήγορα, αποφασιστικά, μεθοδικά, υπεύθυνα και αποτελεσματικά για την κοινωνία

«Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι δρα γρήγορα, αποτελεσματικά και αποφασιστικά, με μεθοδικότητα και υπευθυνότητα κάτι που αναγνωρίζεται εντός και εκτός Ελλάδας», ανέφερε ο Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου για την πάταξη της λαθρεμπορίας.

Ο υπουργός Οικονομικών τόνισε ότι η κυβέρνηση ενεργεί άμεσα για να περιορίσει τις επιπτώσεις της πανδημίας αλλά ταυτόχρονα δεν αναστέλλει τον μεταρρυθμιστικό της σχεδιασμό, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για ταχεία ανάταξη, αρχικά, και βιώσιμη ανάπτυξη, μεταγενέστερα, της ελληνικής οικονομίας.

Αναφερόμενος στο νομοσχέδιο και τις τροπολογίες, υπογράμμισε ότι για πρώτη φορά, αντιμετωπίζεται, ολιστικά και συστηματικά, το ζήτημα του λαθρεμπορίου καυσίμων, τσιγάρων και αλκοολούχων ποτών. Εκσυγχρονίζεται το νομοθετικό πλαίσιο. Ενδυναμώνεται και αναβαθμίζεται ο επιχειρησιακός συντονισμός των υπηρεσιών. Θεσπίζονται και διασυνδέονται τα ηλεκτρονικά συστήματα και μητρώα. Εντάσσεται στο ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης και ελέγχου και το υγραέριο. Επικαιροποιείται το πλαίσιο φορολογικής σήμανσης υγρών καυσίμων και υγραερίων. Εισάγονται αυστηρές χρηματικές κυρώσεις για σε μη εγκατάσταση συστημάτων εντοπισμού γεωγραφικής θέσης (GPS) σε βυτιοφόρα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια).

Με το παρόν νομοσχέδιο ανέφερε ο υπουργός, «παρέχονται κίνητρα για την προσέλκυση αλλοδαπών φορολογούμενων στην Ελλάδα, μια προσπάθεια που ξεκίνησε πριν ένα έτος με το νόμο 4646/2019, συνεχίσθηκε με το νόμο 4714/2020 που ψηφίσθηκε πριν από λίγους μήνες και σήμερα προχωράμε στη θέσπιση φορολογικών κινήτρων για την προσέλκυση αλλοδαπών εργαζόμενων και αυτοαπασχολούμενων, αλλά και Ελλήνων που έφυγαν από τη χώρα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης».

Απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης για την τροπολογία μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, ο Χρήστος Σταϊκούρας είπε -μεταξύ άλλων- πως αυτό είναι ένα πλάνο «για να διασωθούν τα ΕΛΤΑ, να ανακάμψουν, να επιστρέψουν σε λειτουργική κερδοφορία, να εκσυγχρονισθούν, να αναπτύξουν νέα προϊόντα και υπηρεσίες, να συνεχίσουν να επιτελούν το έργο τους, με όρους όμως οικονομικής αποτελεσματικότητας και κοινωνικής ανταποδοτικότητας».

Ο υπουργός Οικονομικών εστίασε και στη σύσταση του παρατηρητηρίου Ρευστότητας που δημιουργείται με τη συμμετοχή των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Η αποστολή του, είπε, «είναι η εν γένει παρακολούθηση της ρευστότητας στην αγορά είτε αυτή προέρχεται από τον χρηματοπιστωτικό κλάδο (πιστωτική επέκταση) είτε από ειδικά χρηματοδοτικά εργαλεία, ενώ θα υποβάλλει και προτάσεις για τη χάραξη πολιτικών και τη λήψη μέτρων».

Τέλος, ανέφερε ότι το υπουργείο Οικονομικών θα συνεχίσει δυναμικά, αποφασιστικά και μεθοδικά τη νομοθετική δράση και το μεταρρυθμιστικό έργο του καθώς το 2021 αποτελέσει έτος σημαντικής ανάκαμψης και ώθησης της οικονομίας και ανάπτυξης.

Έντονες οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στην τροπολογία για τα ΕΛΤΑ

Την κάθετη διαφωνία τους με την τροπολογία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης για τον μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ δηλώνουν τα κόμματα της αντιπολίτευσης στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της λαθρεμπορίας. Δηλώνουν ότι θα την καταψηφίσουν και καταλογίζουν στην κυβέρνηση ότι μοναδικός της στόχος είναι η «παράδοσή των ΕΛΤΑ σε ιδιώτη επιχειρηματία».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τρύφων Αλεξιάδης, καταλόγισε κατάρρευση του επιτελικού κράτους της κυβέρνησης με τον τρόπο που ήρθε η τροπολογία για τα ΕΛΤΑ. Τόνισε ότι χθες, λίγο πριν τη λήξη της τελευταίας συνεδρίας της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων ήρθε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και μας έφερε ένα κείμενο τροπολογίας για την αναδιάρθρωση ΕΛΤΑ και όχι μια πλήρη τροπολογία.

Υπογράμμισε ότι τα ΕΛΤΑ «πρέπει να στηριχθούν και με πλήρη πολιτική επάρκεια» και χαρακτήρισε την τροπολογία «μίνι νομοσχέδιο», σημειώνοντας ότι «ο χρόνος δεν επαρκούσε όχι για επεξεργασία της αλλά ούτε καν για την ανάγνωσή της».

«Δεν μπορεί να λειτουργεί με αυτό τον τρόπο η Βουλή. Αυτή δεν είναι ορθή νομοθέτηση. Αυτό δεν είναι επιτελικό κράτος», πρόσθεσε.

Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τομεάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης μίλησε για μια «νεοφιλελεύθερη αναδιάρθρωση των ΕΛΤΑ, απαξίωση και στο βάθος ιδιωτικοποίηση» και δήλωσε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα την καταψηφίσει. Η τροπολογία είπε «μετατρέπει άμεσα τα ΕΛΤΑ σε ιδιωτικό μαγαζί» και η «πολιτικά διορισμένη διοίκηση του θα μπορεί να παρακάμπτει τη νομοθεσία του Δημοσίου και του ΑΣΕΠ και θα κάνει ό,τι θέλει».

Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι προετοιμάζει «ένα νέο όργιο παλαιοκομματικών προσλήψεων για την κομματική σας πελατεία, στελεχώνοντας τα ΕΛΤΑ με μετακλητούς και εξωτερικούς υπαλλήλους» και πως μεθοδεύει την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ «ώστε καθαρή από χρέη με χρήματα των φορολογουμένων πολιτών, να παραδοθεί στα ιδιωτικά συμφέροντα».

«Ο ΣΥΡΙΖΑ υποστηρίζει ότι τα ΕΛΤΑ μπορούσαν να μετατραπούν σε έναν βιώσιμο οργανισμό υπό δημόσιο έλεγχο, έπειτα από λελογισμένες παρεμβάσεις στα λειτουργικά κόστη και σεβασμό στις εργασιακές σχέσεις, σε συμφωνία με τους εργαζομένους, με ψηφιακό μετασχηματισμό για τον οποίο η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου έχασε σημαντικά κονδύλια ΕΣΠΑ, αλλά και με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση του πολύ μεγάλου δικτύου καταστημάτων με συνδυασμένες υπηρεσίες αλληλογραφίας, δέματος ηλεκτρονικού εμπορίου και ταχυμεταφορών και κερδοφόρου παροχής ενέργειας» επισήμανε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Ο εισηγητής του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου, γνωστοποίησε ότι λόγω της αιφνιδιαστικής κατάθεσης της τροπολογίας για τα ΕΛΤΑ το κόμμα του δεν θα ψηφίσει θετικά επί της αρχής στο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την πάταξη της λαθρεμπορίας καθώς «η λαθροχειρία αυτή, νοθεύει το νομοσχέδιο».

Υποστήριξε ότι με την τροπολογία αυτή «προετοιμάζεται η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ» και όχι να «λυθούν τα προβλήματα της εταιρείας». Θέλετε είπε να δημιουργήσετε «καλύτερους όρους για τον ιδιώτη επενδυτή σε βάρος των εργαζομένων και των εξυπηρετούμενων πολιτών».

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Μαρία Κομνηνάκα, επέκρινε την κυβέρνηση ότι έφερε την τροπολογία για τα ΕΛΤΑ «εν κρυπτώ» χωρίς τη δυνατότητα διαβούλευσης, ουσιαστικής συζήτησης και χωρίς να λάβει υπόψη της τις αντιδράσεις των εργαζομένων.

«Επιλέξατε να φέρετε την τροπολογία αυτή, σε μια περίοδο που έχει πάρει παράταση η ισχύς της συλλογικής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων στα ΕΛΤΑ και είναι επί της ουσίας σε φάση διαπραγμάτευσης η συνδικαλιστική οργάνωση με τη Διοίκηση», είπε και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι αξιοποιεί την πανδημία για να περάσει μια σειρά αντεργατικά μέτρα.

«Αν θέλετε πραγματικά να κάνετε τέτοιου είδους αλλαγές, να τις φέρετε ως νομοσχέδιο. Ο στόχος σας όμως είναι να μετασχηματιστούν τα ΕΛΤΑ σε επιχείρηση με μοναδικό κριτήριο το κέρδος τους και όχι για να εξασφαλιστεί η επικοινωνία του λαού ακόμα και στο πιο απομακρυσμένο σημείο της χώρας», τόνισε η κ. Κομνηνάκα.

Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας, ανέφερε πως «φυσικά και θέλουμε την εξυγίανση των ΕΛΤΑ, να λειτουργούν εύρυθμα και ο ελληνικός λαός να μην πληρώνει 4,5 εκατομμύρια τον μήνα που μπαίνουν σήμερα μέσα τα ΕΛΤΑ» και αναρωτήθηκε «ποιος στα αλήθεια είναι αυτός που ευθύνεται για αυτή την κατάντια τους, ειδικά σε μία εποχή που το courier, οι ταχυμεταφορές, το πακέτο ανθεί».

Διαφώνησε με τις διατάξεις της τροπολογίας λέγοντας ότι «σήμερα ερχόσαστε και παίρνετε κεφάλια, θέλετε 2.000 εργαζόμενους να τους βγάλουμε σε αναστολή, να πετσοκόψουμε τους μισθούς -για να σωθούν τα ΕΛΤΑ, που εσείς καταστρέψατε». Όπως είπε χαρακτηριστικά: «Δεν πρέπει τα ΕΛΤΑ να έχουν τη μοίρα του ΟΣΕ και της Ολυμπιακής».

Για «ν-τροπολογία» αποψίλωσης και ιδιωτικοποίησης των ΕΛΤΑ με το πρόσχημα περί ανταγωνιστικότητας και των κανόνων της αγοράς έκανε λόγο και ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25, Γιώργος Λογιάδης. «Είμαστε μπροστά όχι μόνο σε μια “κακονομία” αλλά και “δόλου”», σημείωσε και υποστήριξε ότι στόχος είναι το «ξεπούλημα» και όχι «η αναβάθμισή τους».

«Νομοθετική βελτίωση που επιτρέπει στη γενιά του “brain drain” να ενταχθεί στις ευνοϊκές ρυθμίσεις»

Νωρίτερα, ο Χρήστος Σταϊκούρα προχώρησε και σε μια βελτίωση κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Οικονομικών στην Ολομέλεια, προκειμένου περισσότεροι νέοι της γενιάς του «brain drain» να μπορούν να ενταχθούν στις ευνοϊκές φορολογικές διατάξεις για όσους θέλουν να μεταφέρουν τη φορολογική τους έδρα στη χώρα.

O υπουργός Οικονομικών τροποποίησε μια από τις προϋποθέσεις, και έτσι θα μπορεί να ενταχθεί στο καθεστώς στο καθεστώς των ευνοϊκών φορολογικών κινήτρων ένα φυσικό προσώπου που «δεν ήταν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδος τα προηγούμενα 5 από τα 6 έτη».

Στην αρχική διάταξη του σχεδίου νόμου είχε προβλεφθεί ως προϋπόθεση το φυσικό πρόσωπο «να μην ήταν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδος τα προηγούμενα 7 χρόνια από τα 8 χρόνια».

Με αυτή την τροποποίηση, είπε ο υπουργός Οικονομικών «παρέχουμε κίνητρα για την επιστροφή στην πατρίδα τους και στα νέα παιδιά μας που έφυγαν στο εξωτερικό τα προηγούμενα χρόνια».

Μια τροποποίηση της διάταξης, που κατά τη συζήτηση του σχεδίου νόμου στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, την είχαν ζητήσει και κόμματα της αντιπολίτευσης.

Πηγή: newsbeast.gr