Στην εντατική βρίσκεται ο καλλιτεχνικός κλάδος από την ημέρα που ανακοινώθηκε η έναρξη των περιοριστικών μέτρων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η πανδημία του κορονοϊού και θεωρείται δεδομένο ότι θα αργήσει πολύ ακόμη μέχρι να εμφανίσει τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης. Όσοι κινούνται επαγγελματικά γύρω από το χώρο του θεάτρου, του χορού, του κινηματογράφου και των εικαστικών, έχουν μείνει αυτήν τη στιγμή χωρίς αντικείμενο εργασίας και κατά συνέπεια χωρίς κανένα εισόδημα. Προς στιγμήν μάλιστα δεν είχαν καν ενταχθεί στους δικαιούχους του επιδόματος των 800 ευρώ, αλλά τουλάχιστον αυτή η αδικία αναμένεται να αποκατασταθεί την επόμενη εβδομάδα. Εννοείται όμως πως κάτι τέτοιο δεν λύνει το πρόβλημα, αφού θα περιμένουν πολλούς μήνες ακόμη μέχρι να απασχοληθούν και πάλι.

Τέλος η δουλειά ενώπιον κοινού

Θεατρικές παραστάσεις ακυρώθηκαν, τηλεοπτικά γυρίσματα σειρών ματαιώθηκαν, συναυλίες και εκδηλώσεις «παγώνουν», δραματικές σχολές ανέστειλαν τα μαθήματά τους, ενώ οι ίδιοι οι ηθοποιοί, οι τραγουδιστές και όσοι τους πλαισιώνουν αντιλαμβάνονται ότι θα βρεθούν μπροστά σε εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις μόλις αρθούν τα μέτρα. Κι αυτό γιατί σε συντριπτικό ποσοστό η δουλειά τους παρουσιάζεται ενώπιον κοινού εκ του σύνεγγυς, το οποίο θα αργήσει πολύ να επανέλθει στην προηγούμενη κατάσταση φοβούμενο τον κορονοϊό.

Το φετινό καλοκαίρι, για παράδειγμα, δεν πρόκειται να πραγματοποιηθούν υπαίθριες συναυλίες σε ανοικτά γήπεδα όπως τα προηγούμενα χρόνια και ενδεχομένως ούτε θεατρικές παραστάσεις στην Επίδαυρο, εκτός εάν στη δεύτερη περίπτωση κοπούν πολύ λιγότερα εισιτήρια, προκειμένου να κρατηθούν οι αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των θεατών -για παράδειγμα να κάθεται ένας κάθε τρεις θέσεις.

Πλήττονται δεκάδες σχετιζόμενα επαγγέλματα

«Η ζημιά είναι πολύ μεγάλη. Δεν μιλάμε για εκατοντάδες, αλλά για χιλιάδες άτομα που εργάζονται στο χώρο του θεάματος και του ακροάματος» δηλώνει με νόημα στο newsbeast.gr ο πρόεδρος του Ενιαίου Συλλόγου Υπαλλήλων του Υπουργείου Πολιτισμού, Αττικής, Στερεάς και Νήσων, κ. Δέδες Λιώνης. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι μόνο οι επαγγελματικά ενεργοί ηθοποιοί ανέρχονται περίπου στους 2.300 με 2.500, ενώ θα πρέπει να υπολογίζουμε και αυτούς που βρίσκονται πίσω απ’ αυτούς, όπως για παράδειγμα είναι οι μουσικοί, οι σκηνογράφοι, οι σκηνοθέτες, οι τεχνικοί, οι ταξιθέτες, οι παραγωγοί, οι λογιστές, οι ιδιοκτήτες χώρων και μουσικών σκηνών και οι σύμβουλοι επικοινωνίας και προβολής στα media.

Πρόγραμμα αποζημιώσεων

Ο κ. Λιώνης μας τονίζει επίσης ότι, «έχουμε ζητήσει από το υπουργείο να εκπονήσει άμεσα ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αποζημιώσεων με τις διευκολύνσεις από το ΕΠΑΝΕΚ (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία) για να μπορέσουν να αποζημιωθούν οι καλλιτέχνες και οι λοιποί εργασιακά εμπλεκόμενοι. Ζητάμε επίσης να αρθεί η απαράδεκτη αναστολή των συμβάσεων στους εποπτευόμενους φορείς (λ.χ. στο Μέγαρο Μουσικής), δίνοντάς τους την αναγκαία χρηματοδότηση για να διατηρήσουν όλο το προσωπικό τους». Με βάση τις εξελίξεις ο κ. Λιώνης εκτιμά ότι θα επανέλθουμε στην κανονικότητα του να πραγματοποιούνται ανοικτές συναυλίες και θεατρικές παραστάσεις από το καλοκαίρι του 2021 και μετά, τουτέστιν το φετινό καλοκαίρι θα χαθεί.

Αυτήν τη στιγμή οι όμιλοι που οργανώνουν υπερπαραγωγές για παραστάσεις άνω των χιλίων ατόμων, όπως ήταν για παράδειγμα το μιούζικαλ «The Phantom of Opera» έχουν παγώσει τα σχέδιά τους. Πίσω από μια τέτοια παράσταση απασχολούνταν εκατοντάδες άτομα που εργάζονταν εδώ και πάρα πολλούς μήνες για την πραγματοποίησή τους. Ο κορονοϊός όμως είχε άλλα σχέδια.

Πρώτη έριξε αυλαία η Λυρική

Από την πλευρά της, η Εθνική Λυρική Σκηνή ήταν από τους πρώτους που ανέστειλαν το πρόγραμμά τους. Πριν καν εκδοθεί η οδηγία περί αναστολής των παραστάσεων, είχε φροντίσει να «παγώσει» όλες τις τρέχουσες παραστάσεις και βέβαια να μην ξεκινήσει καμία από όσες ήταν έτοιμες να προσφερθούν στο κοινό. «Κινηθήκαμε με γνώμονα την ευθύνη του οργανισμού έναντι του κοινωνικού συνόλου» όπως επισημαίνει ο υπεύθυνος Προβολής, Επικοινωνίας, Τύπου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης της Λυρικής Σκηνής, κ. Βασίλης Λούρας.

Στον «αέρα» το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου

Σύμφωνα με πληροφορίες, αμέσως μετά το Πάσχα στο υπουργείο Πολιτισμού θα γίνει σύσκεψη προκειμένου να αποφασιστεί η τύχη του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου. Κάποιοι εισηγούνται στην υπουργό, κ. Λίνα Μενδώνη, να μετατεθούν όλες οι παραστάσεις προς τα τέλη του καλοκαιριού ή τις αρχές φθινοπώρου αλλά το πιθανότερο είναι να μετακινηθεί όλο το πρόγραμμα για το καλοκαίρι του 2021, ενώ το χειμώνα θα κοπεί σχεδόν μετά βεβαιότητας το 50% των θεατρικών παραστάσεων, αφού ακόμη και εάν έχει ξεπεραστεί πλήρως το ζήτημα της πανδημίας, ο κόσμος θα φοβάται τον συγχρωτισμό. Κι όλα αυτά χωρίς να υπολογίζουμε το δυσμενές σενάριο που θέλει ένα δεύτερο κύμα του κορονοϊού να μας επισκέπτεται το χειμώνα, εάν δεν έχει βρεθεί μέχρι τότε το κατάλληλο φάρμακο.

Συναυλία Μαραντίνη στο… Instagram

Όπερ σημαίνει ότι οι ηθοποιοί αλλά και οι τραγουδιστές θα μείνουν χωρίς δουλειά εκτός εάν βρεθούν κάποιες εναλλακτικές, που είτε τους αποφέρουν κάποια χρήματα, είτε απλώς κάνουν το κέφι τους και εκτονώνονται από τον εγκλεισμό στο σπίτι.

Ο γνωστός τραγουδιστής, Θοδωρής Μαραντίνης, κάθε απόγευμα στις 6 κρατάει παρέα για περίπου μισή ώρα στους θαυμαστές του, παίζοντας τραγούδια μέσα από τον προσωπικό του λογαριασμό στο Instagram,. Ζητά μάλιστα και παραγγελιές και αφιερώσεις από τους χιλιάδες ακολούθους του.

Τραγούδι για καλό σκοπό από Κρητικούς καλλιτέχνες

Άλλοι πάλι συνάδελφοί του από την Κρήτη επέλεξαν να τραγουδήσουν από το σπίτι τους το κομμάτι «Ποιος είδε άνοιξη καιρό» και τα έσοδα από την προβολή του στο YouTube και τα υπόλοιπα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να διατεθούν στο Γενικό Νοσοκομείο Νοσημάτων Θώρακος Αθηνών «Σωτηρία», προκειμένου να αγοραστεί νοσηλευτικός εξοπλισμός που θα χρησιμεύσει στη μάχη κατά του κορονοϊού. Για την ιστορία, η μουσική και η ιδέα ανήκει στον Αντώνη Μαρτσάκη. «Ποιος είδε άνοιξη καιρό… (ε)κκλησιές δίχως ανθρώπους, κι αμοναχό του τον παπά, τα Άγια να βγάνει» αναφέρει ένας από τους στίχους, ενώ λίγο πιό κάτω αναφέρει: «Ποιος είδε άνοιξη καιρό.. το φόβο να πλανάται, εγώ ‘μαι απού τα θωρώ Θε μου ξεμίστευγέ μας».

Μπορείτε να δείτε το σχετικό βίντεο εδώ:

Μουσική διαμαρτυρία για το επίδομα των 800 ευρώ

Μέχρι να ανακοινωθεί ότι οι τραγουδιστές (και οι ηθοποιοί) θα λάβουν από την επόμενη εβδομάδα το επίδομα των 800 ευρώ, οι ίδιοι είχαν σπεύσει να το θυμίσουν στην κυβέρνηση με ένα… χασάπικο μινόρε. Ο γνωστός μουσικός, συνθέτης και εκπαιδευτικός στο ΤΕΙ Ηπείρου, Δημήτρης Μυστακίδης, κατήγγειλε με τον τρόπο του την απουσία βοηθήματος, δημιουργώντας το τραγούδι «Το ένσημο του Μάρτη». Οι στίχοι περιγράφουν τους όρους που έθεσε η κυβέρνηση για την χορήγηση του επιδόματος, από τους οποίους εξαιρούνταν η συντριπτική πλειοψηφία των καλλιτεχνών. «Κι έμεινα απ’ το επίδομα εκτός, και τώρα καραντίνα πώς θα βγάλω» αναφέρει μεταξύ άλλων.

Μπορείτε να ακούσετε το τραγούδι εδώ:

Το ένσημο του Μάρτη

Μουσικοί, τραγουδιστές, ηχολήπτες, φωτιστές, αλλά και όλοι οι καλλιτέχνες και εργαζόμενοι στο θέαμα-ακρόαμα που εξαιρούνται από το επίδομα των 800€, μπορεί για τους αρμόδιους να είναι αόρατοι, αλλά δεν ζουν σαν αερικά. # Το βίντεο έγινε με τη συμμετοχή του Γιοβάν του Bufos Puppet Theatre και με συμπληρωματικά πλάνα του Αντώνη Μανδρανή και της Δάφνης Καμπουράκη. Ευχαριστώ πολύ την Anneta Stefanopoulou για την πολύτιμη βοήθεια.

Δημοσιεύτηκε από Dimitris Mystakidis / Δημήτρης Μυστακίδης στις Τρίτη, 14 Απριλίου 2020

Σίριαλ από το σπίτι

Την ίδια ώρα ο σεναριογράφος, Γιώργος Φειδάς, σκέφτηκε να δημιουργήσει το πρώτο σίριαλ σε συνθήκες «καραντίνας». Επειδή η έμπνευση δεν περιορίζεται στους τέσσερις τοίχους ενός δωματίου, έγραψε τις… Eggloveισμένες, μια σειρά που αναφέρεται σε μια παρέα κοριτσιών λίγο πριν την έλευση του κορονοϊού. Πρωταγωνίστριες είναι η Έλενα Σολωμού, η Σίλβια Δεληκούρα, η Μαρία Κωνσταντάκη και η Κατερίνα Θεοχάρη που αν και παίζουν στην ίδια σειρά δεν συναντιούνται μεταξύ τους, αφού η κάθε μια παίζει από το σπίτι της. Ουσιαστικά σκηνοθετούν τον εαυτό τους, ντύνονται μόνες τους, φωτίζονται μόνες τους, φτιάχνουν το κάδρο της κάμερας οι ίδιες και ακολούθως αποδίδουν τα λόγια του ρόλου τους. Πενία τέχνας κατεργάζεται στην κυριολεξία.